Carpe Diem er en latterlig svensk tegneserie i beste Larson-stil. Det er ingen faste hovedpersoner i serien kun en uendelig serie absurde påfunn av den svenske serieskaperen Niklas Eriksson.
Carpe Diem spøker om alt, fra 3D-skrivere og twitrende sebraer til Googles forsøk på å dokumentere hele planeten i ett bilde. Det er ingen tilbakevendende karakterer i serien, som gjør at den alltid kan spinne rundt nye ideer.
Bulls har representert Niklas Erikssons siden 2007. Den da ganske ferske, serien ble solgt til en rekke aviser i Norden og senere Tyskland og Sveits. Etter noen år klarte Bulls å interessere verdens største seriesyndikat, det Hearst-eide King Features Syndicate for serien. Brendan Burford, den daværende sjefredaktøren for King, fikk øynene opp for serien. Bulls og Niklas Eriksson besøkte New York og diskuterte hvordan seleksjons- og utviklingsprosessen skal være så effektiv som mulig. Blant annet er ikke taket like høyt for det som kan publiseres i USA som i Norge og Sverige. Sex og religion kan være sensitive temaer. Dette viste seg imidlertid ikke å være et stort problem da Niklas vanligvis spøker om andre ting.
I 2014 startet et omfattende arbeid med å oversette, tekste og produsere markedsføringsmateriell. 15. juni 2015 ble tegneserien lansert i USA og på kort tid ble serien solgt til ca. 130 amerikanske aviser. Det var faktisk den mest suksessrike serielanseringen i USA det året. Flere amerikanske avisredaktører kalte Carpe Diem en ny Larson, en sammenligning med den tidligere populære Gary Larson-serien.
Carpe Diem har til og med gått så langt at serien er utgitt i Kina.
© Niklas Eriksson/distr. Bulls
Eksempler på Carpe Diem
Kontakt oss
Henrik Melsom Bøe
Daglig leder
T 22 98 26 65 | M 922 53 303
E-post
Preben Jensen
Markedssjef
T 22 98 26 66 | M 913 25 754
E-post